Bacteriële vervuiling in dieselbrandstof is tegenwoordig een regelmatig voorkomend probleem. De oorzaak ligt in het feit dat de dieselbrandstof voor koeling gebruikt wordt, de warme diesel komt terug in de tank en er ontstaat condensvorming (water). Ook het steeds vaker voorkomen van het opmengen van dieselolie met plantaardige olie maakt de dan verkregen “groene diesel” of biodiesel extra gevoelig voor de groei van micro-organismen. Water is de ideale voedingsbodem voor micro-organismen (bacteriën, schimmels en gisten). In de praktijk is dit probleem meestal merkbaar door het versneld dichtslaan van de filters. In het ergste geval kan zich corrosie op de brandstofpomp afzetten, in dit laatste geval is de schade aanzienlijk. Deze problemen zijn echter goed en eenvoudig te behandelen.
Sinds kort bestaat er een speciaal ontwikkelde permanent werkende magneet unit onder de naam Fuel Mag. In Nederland zijn al ruim 6000 units geplaatst, bij o.a. vrijwel de volledige visserij, reddingsboten, rijkswaterstaat, veerdiensten, chemicaliëntankers, booreilanden en binnenvaartschepen. De plaatsing van een Fuel Mag is eenvoudig, en eenmaal geplaatst blijft de unit levenslang werken, zonder onderhoud of te vervangen onderdelen. De kosten van aanschaf voor een Fuel Mag zijn relatief laag te noemen en zeer snel terugverdiend door een besparing van de filters.